De mondhygiënist

Een mondhygiënist richt zich op preventie en mondverzorging, om zo gaatjes en tandvleesaandoeningen te voorkomen én te verhelpen.

Voorbeelden van werkzaamheden van een mondhygiënist

• Brengt uw mondsituatie in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op.
  • Maakt gebitsafdrukken, doet bacterieel onderzoek en maakt (in opdracht van de tandarts) röntgenfoto's.
  • Geeft uitgebreide voorlichting over het ontstaan van gaatjes (cariës), tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals duimen) op het gebit.
  • Geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging zoals het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen.
  • Verwijdert plaque, tandsteen en aanslag en maakt worteloppervlakken glad, zo nodig met behulp van verdoving.
  • Brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride.
  • Brengt een "laklaag" op tanden en/of kiezen aan, polijst vullingen en kan uw gebit bleken.
  • Vult kleine gaatjes, onder supervisie van de tandarts.
  • Bepaalt samen met u hoe u uw gehele leven lang een gezonde mond kunt houden.

Opleiding mondhygiënist

De mondhygiënist(e) heeft de HBO-opleiding Mondzorgkunde of Mondhygiëne afgerond. Voorheen duurde deze opleiding twee of drie jaar, tegenwoordig duurt deze opleiding vier jaar. Het beroep is geregeld in de Wet op Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG).
Mondhygiënist is een beschermde titel die alleen gevoerd mag worden door personen met een HBO-diploma Mondzorgkunde of Mondhygiëne.

Terug naar het overzicht van beroepen in de tandheelkunde.