Parodontologie - ernstige tandvleesproblemen

Last van uw tandvlees? Blijf er niet mee rondlopen!
Wanneer het tandvlees licht ontstoken is, wordt dit ‘gingivitis’ genoemd. Als hier niets aan gedaan wordt, breidt deze ontsteking zich uit naar de rand van het tandvlees en/of het kaakbot. Als dit gebeurt, is er sprake van een serieus risico. Deze situatie kan uiteindelijk leiden tot een vergevorderde tandvleesontsteking, parodontitis genoemd. Wanneer u dit niet behandeld, kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat uw tanden en kiezen los gaan staan en uitvallen.

Een tandarts die zich bezighoudt met deze ernstige tandvleesproblemen wordt een parodontoloog genoemd. Vanwege klachten aan uw tandvlees bent u doorverwezen naar een parodontoloog voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt uw tandvlees beoordeeld en wordt er een behandelplan opgesteld.

Hoe wordt parodontitis vastgesteld?

Er wordt gekeken naar:

• Treedt er snel een (kleine)bloeding van het tandvlees op?
  • Staan er tanden of kiezen los door botverlies?
  • Is het tandvlees teruggetrokken?
  • Zit er veel tandplak en tandsteen op en tussen de tanden en kiezen?

De parodontoloog vraagt naar uw tandheelkundige geschiedenis en uw ziektegeschiedenis. Daarnaast wordt er een klinisch- en een röntgenonderzoek gedaan. Aan de hand hiervan wordt een diagnose gesteld en zal duidelijk worden uit hoeveel sessies een eventuele behandeling zal bestaan.

De behandeling van parodontitis

De parodontoloog voert een uitgebreide gebitsbehandeling bij u uit waarbij tandsteen en tandplak (onder verdoving) worden verwijderd. Tijdens iedere sessie zal een gedeelte van uw mond op deze wijze worden gereinigd. Wanneer de parodontoloog klaar is met het behandeltraject ontvangt u advies over het vervolgtraject en onderhoud van uw gebit en tandvlees. Deze behandelingen kunnen eventueel weer bij uw eigen tandarts of mondhygiënist plaatsvinden.